أحسن طريقة في الأكل البايت و تحدي (مش تحدي أوي يعني ) - اكاديمية بنت مفيد لتعليم الخياطة وتصميم الازياء والمهارات

ماشاء الله تبارك الله ماشاء الله لاقوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى

صفحة الاكاديمية على الفيس بوك

قديم 03-03-2012, 11:13 AM   رقم المشاركة : 1
omomar_2000k
نورتنا جديد
omomar_2000k غير متواجد حالياً
DAN_dan أحسن طريقة في الأكل البايت و تحدي (مش تحدي أوي يعني )

أحسن طريقة في الأكل البايت و تحدي (مش تحدي أوي يعني )

الطريقة إنك تاخدي كيس كبير و أكياس صغيرة ...و كل ما تفيض حاجة تشيلها في الكيس الصغيرثم الكبير و تكتبي على الكيس ما بداخله و بعدين تحطيه في الفريزر ....
و بعدين تشوفي حد محتاج (يا الله ده إحنا عندنا أطفال شوارع في كل مكان و ناس بتيجي على بابك تسال و ناس مش لاقية أي حاجة ) و بسمع عن ناس يا حرام بدوره عن أكل في الزبالة ....
عفوا حبيباتي أنا مش بقول إرمي أكلك بس ب الله عليك هتعملي إيه في واحدة طعمية أو دبوس فرخة أو طبق واحد فاصوليا أو ملوخية أو شوى رز أو مكرونة يا إما ياتاكلييها بلعافيا لانك شبعانة أو هاتيدييها لحد من العيال ممكن ياكلها أو لا ......
أنا لما سافرت مصر المرة ألي فاتت لاقت أختي حبيبتي أي حاجة فيضة على الفريزر ف كيس كبير، حتى لو بواقي سمنة أو جبنة و لما سالتها قالت لي إن في واحدة ست بتيجي لهامرة في الشهر من مدينة تاني (على بعد ٦٠ كيلو ) وبتاخد الحاجات دي و ألست فرحانة خالص يا حرام ......
وبقول تاني حبيباتي أنا بحب خالص أقرا أفكار الجميلة ف باقي الأكل بس يعني مرة كدة و مرة كده ....يعني كمثال كلنا لازم يكون عندنا عيش طازة كل يوم طبعا العيش البايت تعمليه بقسماط أو.. أو ..أو .. طيب و انشالله هتعملي إيه في ٣ أو ٤ أكياس بقسماط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بس استني في حاجة مهمة خالص افتكرت إن اللحمه مره واحدة على مطلع كل قرن.... أو أن أبني بيموت في الكفتة دي... أو ممكن أعملها ساندويتش.. أو جوزي ياكلها لو جه بدري.....
أه شو شو بدا شغل ....
أوكيه مش أنا ألي حرد ربنا بيرد و يقول لك ((لن تنالوا البر حتى تنفقوا مما تحبون ) يعني إيه??? يعني لو عندك أكل حلو و متكلف يبى أحسن و احتسبها يا سيتي والله والله ربنا هاييبارك لك في أكلك جدا و هتشوفي أثار الصدقة (ألي هي تقريبا ببلاش ) في كل حاجة صدقيني حبيبتي تصدقي قبل ما تبصي حواليك ماتلاكييش حد ياخد منك صدقة.... إحنا هنا في أمريكا فكرنا نعمل من خلال الجامع مشروع إنه نعمل أكل بيتي حلو كدة و نضعه في علبة فوم و نكتب عليها رقم الجامع... و فعلامره واحدة عملناها و قاعد الإمام في الشارع على ترابيزة و أي حد يعدي ينادي عليه يقول له تعرف حاجة إسمها إسلام ?طب تحب تعرف? طب إيه رايك تاخد العلبة الظريفة دي و كلمني لو عايز عندك الرقم.... بعدها على طول في ناس جات و قالت لو حد بطنه وجعته لاي سبب الجامع ده حيتقفل للأبد ....................

المهم أنا قصدي أن إحنا في بلادنا العربية الحمد لله في ثقة و مودة ماحدش هيقول حاجة و بعدين بالله عليكي إنتي لو رايحة تشتري حاجات ب ١٠٠ جنيه هتفرق معاكي تمن نص طبق رز ؟؟؟؟؟؟ أه و على فكرة ربنا إن شالله هيديك مكافاة فورية عارفة إيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تلاجتك هتبقى نظيفةن دااائما و كله تمام.. يارب الفكرة تعجبكم ..الله يخليكم اللي تعجبها الفكرة تحاول تقول للناس عليها علشان نشارك كلنا في الأجر و إدعو لختي حبيبتي ربنا يكرمها في الدنيا و الآخرة و لكم مثل إن شا الله .

قديم 03-03-2012, 05:15 PM   رقم المشاركة : 2
marqwa
نورتنا جديد
marqwa غير متواجد حالياً
افتراضي رد: أحسن طريقة في الأكل البايت و تحدي (مش تحدي أوي يعني )

بجد بجد راااااااااااااااااااااااااااائع جزاكي الله خيرا وجعله فى ميزان حسناتك

قديم 03-04-2012, 01:27 PM   رقم المشاركة : 3
طوعه
عضوية خاصة
طوعه غير متواجد حالياً

فعلا باقي الاكل مشكله اش نسوي فيه احيانا نحن في رمضان نعمل طبق ويؤكل نصه والباقي في الثلاجه الى ثاني يوم يسخن في المكرويف او الفرن او نعمل فيه طبق ثاني واحيانا ما احد ياكله و يذهب الى مربي الدجاج بس في ناس ما تحب شي اسمه بايت لازم طازج هذا مشكله و المفروض ربة البيت تطبخ على قدر ما يؤكل كل يوم وبس كانه بتشتري مواد غذائيه بقيمة 100 ريال 50 للاسره و50 في الزباله نحن محاسبين على النعمه و احيانا ينزل عقاب علينا نحرم من نعم الله علينا اهم حاجه لا للاسراف والتبذير في الاكل ناس مو لاقيه تاكل

قديم 03-04-2012, 03:16 PM   رقم المشاركة : 4
بنت مفيد
Admin

الصورة الرمزية بنت مفيد
بنت مفيد غير متواجد حالياً

بارك الله فيكي يا ام عمر موضوع قيم جدااااااا جدااااا جزيتي خيرا ان شاء الله

وفعلا في ماس بالنسبة الهم الاكل الزايد عنا هاد وليمة ما بحلموا يحصلوا عليها

برضوا والدتي لما بتطبخ طبخة وبزيد منها كتير بتحطة بعلب تفريز خاصة وبتفرزها فعلا لوحدة ست بتيجي كل اسبوع وبتكون طايرررة بهاد الاكل لانها بتقول حتى لو جيت انا اطبخها ما راح يتوفر اللحمة ولو اتوفرت الحمة ما بتوفر الرز او البهار او او او.....
ما تتفاجئوا فعلا في ناس بالنسبة الهم بواقي اكلنا هي وليمة ما حلموا فيها....

وممكن كمان نعمل اكلات من بواقي الاكل متل الدجاج او حتى اللحمة او السمك ممكن ينعمل منه كوكاريتس :
http://www.bntmofeid.com/vb/showthread.php?t=17173
او شاورما جاج او لحمة وغيره....

بارك الله فيكي...

قديم 04-06-2012, 10:56 PM   رقم المشاركة : 5
صمووته 44
عضوية خاصة

الصورة الرمزية صمووته 44
صمووته 44 غير متواجد حالياً

فعلا مووضووع مهمم الله يجزاااك خيير على الطرح والفكره حلوه لحفظ الاكل
وبرضوو ممكن حتى لعمال النظاافه وعجبتني فكرة تجي وحده من فتره لفتره وتاخذ الاكل بجد فكره حلووه يعطيكم ربي العافيه

قديم 04-07-2012, 01:13 PM   رقم المشاركة : 6
بدر100
مديرة اقسام الكروشيه

الصورة الرمزية بدر100
بدر100 غير متواجد حالياً

ربي يجزيك كل خير على افكارك الجميلة والله انا بعاني من هالشي كتير
ان شاء الله رح احاول اطبق هالشي

موضوع مغلق