محتاجة اعمل مفرش بيضاوي او مستطيل - الصفحة 2 - اكاديمية بنت مفيد لتعليم الخياطة وتصميم الازياء والمهارات

ماشاء الله تبارك الله ماشاء الله لاقوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى

صفحة الاكاديمية على الفيس بوك

قديم 10-08-2009, 10:58 AM   رقم المشاركة : 21
بيرون
نورتنا جديد
بيرون غير متواجد حالياً

مشكورة اصولة انا كملت الوردات وطلعوا مضبوطين لكن عندي سؤالين بخصوص التشبيك
الاول اني كم حلقة من الوردة الاولى اشبك مع الوردة الثانية حتى يكون العمل بحساب مضبوط وليس عشوائي
والثاني انه لما اكمل شبك الوردة الاولى مع الثانية هل استمر بعمل السطر الاخير للوردة الثانية اللي هو الخمس سلاسل ام ماذا اعمل
تحياتي لك ياقمر

قديم 10-08-2009, 11:09 AM   رقم المشاركة : 22
الأصيل
مشرفة قسم الكروشية والقسم الديني

الصورة الرمزية الأصيل
الأصيل غير متواجد حالياً

حبيتى بيرون
ايوه يا قمر احنا بنشبك الوردتين مع بعض فى 3حلقات ارجعى تانى للصوره وشوفيها كده ها تظهرلك اكثر
وبالنسبه للسطر الاخير ايوه احنا بعد ما بنخلص تشبيك الوردتين فى الثلاث حلقات بنكمل مباشره اخر سطر اللى هوه 5سلاسل

وان شاء الله كل ما تعملى ورده تشبكيها بنفس الطريقه
يلا انا مستنيه الشغل الجميل عشان اكمل يا قمر

قديم 10-08-2009, 01:40 PM   رقم المشاركة : 23
بيرون
نورتنا جديد
بيرون غير متواجد حالياً

ايوة مضبوط شرحك اصولة اسفة جدا حبيبتي انا لم انتبه لاني كنت اعمل وبنتي تشد بشعري وتحاول تهجم على شغلي شكلها كمان تحب تتعلم كروشيه انا رايحة اكمل ياجميل

قديم 10-08-2009, 10:17 PM   رقم المشاركة : 24
بيرون
نورتنا جديد
بيرون غير متواجد حالياً

اصولة انا كملت التشبيك والحمدلله كلشي تمام مستنية تكملة شرحك ياقمر
طبعا انا اشتغل بالليل لما تنام بنوتي وزوجي لان شغل الكروشيه وهم موجودين يكون من سابع المستحيلات

قديم 10-09-2009, 09:19 AM   رقم المشاركة : 25
الأصيل

الصورة الرمزية الأصيل
الأصيل غير متواجد حالياً

بيرون حبيبتى
هههههههههههه ضحكتينى تتصورى كنت فاكراكى عروسه

طيب بدام الحال من بعضه بقه يا جميل انا بكره عندى اول يوم دراسه للولاد وتخيى بقه كميه الطلبات فاها استأذنك بس ممكن لو خلصت بدرى اليوم انزل لك شرح او بكره الصبح وهمه فى المدرسه فى الروقان
اوك حبيبتى
سلامى لبنوتك القمر وربنا يبارك لك فيها يارب

قديم 10-09-2009, 09:58 AM   رقم المشاركة : 26
بيرون
نورتنا جديد
بيرون غير متواجد حالياً

هههههههههههههه براحتك حبيبتي الحمدلله انا لسه ماعندي معاناة التدريس والمدرسة لان بنوتي عمرها 10 اشهر ربي يعينك ويحفظك لاولادك واهلك ولنا كمان ويعمر بيتك ويحفظ زوجك وعائلتك ربي امين

قديم 10-10-2009, 06:12 AM   رقم المشاركة : 27
الأصيل

الصورة الرمزية الأصيل
الأصيل غير متواجد حالياً

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
صباح الخير حبيبتى بيرون انا جيت كما وعدتك لانى امبارح هلكت

نبتدى الشرح ان شاء الله

احنا خلاص شبكنا الوردات ببعضها صح
ها تشتغلى حول الوردات داير ما يدور سلاسل كالاتى
ارتفعى 5سلاسل -انزلى بمنزلقه فى منتصف السلسله من السطر الاسفل -ارتفعى مره ثانيه 5سلاسل وانزلى بمنزلقه فى منتصف السلسله من السطر الاسفل (منتصف السلسله اللى هيه نصف الخمس سلاسل اللى كنا عملناهم اثناء التشبيك) استمرى بتكرار هذ العمل حتى نهايه السطر واغلقى السطر بمنزلقه
اشتغلى غرزه حشو على اول وتانى سلسله من السلسله التاليه مباشره من السطر الاسفل (هذه بس عشان بدايه السطر وحتى يكون ارتفاعه مظبوط ويكون العمل اكثر دقه -ارتفعى بعدها 6سلاسل -انزلى بمنزلقه على منتصف السلسله التاليه مباشره -ارتفعى مره ثانيه 6سلاسل وانزلى بمنزلقه -كررى لنهايه السطر واغلقى بمنزلقه
اشتغلى غرزتين حشو على اول وتانى غرزه من السلسله التى بالسطر الاسفل وارتفعى بعدها 7سلاسل وانزلى بمنزلقه على منتصف السلسله التاليه مباشره من السطر الاسفل

وكررى العمل حتى نهايه السطر واغلقى بمنزلقه

كده احنا عملنا 3سطور سلاسل حول الوردات
السطر اللى بعد كده

بعد ما اغلقتى السطر السابق بمنزلقه -استغلى3 غرز حشو على اول وتانى وثالث غرز من السللسه من السطر الاسفل -ارتفعى 3سلاسل اشتغلى عمودين على الغرزتين التاليتين من السلسله بالسطر الاسفل((الغرزه اللى بعد المنزلقه اللى عملتى منها الارتفاع 3سلاسل -ثم انزلى بمنزلقه على منتصف السلسله من السطر الاسفل(منتصف السبع سلاسل) -ارتفعى 3سلاسل اشتغلى عمودين على الغرزتين التاليتين مباشره من السلسله -انزلى بمنزلقه على منتصف السلسه التاليه (اللى هيه منتصف السبع سلاسل اللى بالاسفل )

استمرى بنفس الطريقه حتى نهايه السطر واغلى السطر بمنزلقه

ها تلاحظى ان الشكل طلع معاكى اعمده مائله تاخذ شكل الفستون
ياريت لو تنزلى صوره العمل حتى اشوف الشغل اتظبت معاكى ولا ايه
مع انى متاكده انه ها يبقى جميل ان شاء الله

انا ها انتظر اشوف الشرح كده مناسب ولا ايه عشان اكمل
سلامى لك يا قمر

قديم 10-10-2009, 04:30 PM   رقم المشاركة : 28
بيرون
نورتنا جديد
بيرون غير متواجد حالياً

صباح الورد حبيبتي اصولة
الشرح كدة تمام وجميل مثلك ياقمر وانا اسير بشكل مضبوط وتمام بفضلك والحمدلله
بالنسبة لصورة الشغل انا حنزلها لك فيما بعد لاني نسيت شاحن الكاميرا في بيتي وخلص شحنها الان فلا استطيع التصوير حالياً معلش سماح المرة دي

قديم 10-11-2009, 05:26 AM   رقم المشاركة : 29
الأصيل

الصورة الرمزية الأصيل
الأصيل غير متواجد حالياً

صباح الفل يا جميل
اوك حبيبتى وقت ما يتيسر لك التصوير ان شاء الله نزلى الصور
المهم تكونى شايفه الشغل مظبوط معاكى
اكمل لك شويه شرح ان شاء الله دلوقتى لانى مش باعرف ادخل باقى اليوم

احنا كده خلصنا سطر اللى يشبه شكل الفستون واغلقتى السطر بمنزلقه زى ما قلنا صح
انا عندى طرفين للمفرش طرف ايمن وطرف ايسر (حددى بالظبط منتصف الورده بدبوس صغير لكل جهه)يعنى عدى الفستونات اللى حولين الورده وحددىالفستون المتوسطه بينهم ده لكل طرف وحطر دبوس صغير عشان ما يكونش فيه خطأ
والشرح كالتالى

بعد ان اغلقتى السطر الفستون بمنزلقه اشتغلى 6سلاسل -انزلى بعمود على متصف الفستون الاول مباشره - ارتفعى 6سلاسل اخرى -عمود على الفستون التانى مباشره -كررى حتى تاتى اللفستونات اللى قبل المنتصف ها تلاقيه عباره عن اربع فستونات على كل جانب من النصف اللى حددناه سابقا
ها تشتغلى على الفستون التاليه مباشره اللى هيه اول فستونه تقابلك مباشره بعد ما اشتغلتى 6سلاسل عمود فى اللى قبلها
كالاتى ارتفعى 6سلاسل انزلى على الفستونه التاليه مباشره عموين بينهم سلسلتين -ارتفعى 6سلاسل عمود على الفستون التالى -ارتفعى 6سلاسل -عمودين على الفستون التالى بينهم سلسلتين --ارتفعى 6سلاسل عمود على الفستون التالى -6سلاسل -عمودين بينهم سلسلتين على الفستون اللى حددناه بالدبوس -6سلاسل عمود على الفستون التالى -6سلاسل عمودين على الفستون التالى -6سلاسل عمود على الفستون التالى -6سلاسل عمودين بينهم سلسلتين على الفستون التالى (لاحظى هنا ها تلاقى ان حول المنتصف من الجانبين ها تلاقى الشغل كالاتى -عمودين --عمود-- عمودين-- عمود-وبعدين العمودين اللى على الفستون المنصف -عمود-عمودين -عمود -عمودين )شوفى كده عندك مضبوط ولا ايه ان شاء الله يكون مظبوط -

كررى الشغل 6سلاسل -عمود على كل فستون -كما سبق حتى الطرف الاخر ها تشتغلى ايضا فيه كما سبق واشتغلنا الطرف السابق ايضا
يكون محصله العمل طرفى المفرش عمودين بينهم سلسلتين -عمود -عمودين بينهم سلسلتين -عمود-يعمودين بينهم سلسلتين (االلى همه على الفستون المنصف)-عمود -عمودين بينهم سلسللتنين -عمود-عمودين بينهم سلسلتين ده كعلى كل طرف من طرفى المفرش
وباقى المفرش اعمده على كل فستون
انا حاولت اشرح لك الجزء ده بالتفصيل حتى يكون الشرح مظبوط لان هذا السطر مهم ان يكون مظبوط حتى يكون باقى الشغل مظبوط وهو اساس الشغل اللى جاى ان شاء الله
انا ها انتظر حتى اشوف اخبارك ايه مع السطر ده عشان نكمل باقى الشغل ها يكون اسهل ان شاء الله
انا منتظره استفساراتك الجميله حبيبتى
سلامةى لك ولبنوتك القمر ربنا يبارك لك فيها ويجعلها الله من الصالحات القانتات

اللهم امييييين

قديم 10-14-2009, 09:42 AM   رقم المشاركة : 30
بيرون
نورتنا جديد
بيرون غير متواجد حالياً

صباح الورد ياقمر
اسفة جدا جدا اني اتأخرت في الرد عليكي لان النت كان عندي مقطوع
بالنسبة لعمل سطر الفستون انتي قلتي (رتفعى 3سلاسل اشتغلى عمودين على الغرزتين التاليتين من السلسله بالسطر الاسفل((الغرزه اللى بعد المنزلقه اللى عملتى منها الارتفاع 3سلاسل -ثم انزلى بمنزلقه على منتصف السلسله من السطر الاسفل(منتصف السبع سلاسل) -ارتفعى 3سلاسل اشتغلى عمودين على الغرزتين التاليتين مباشره من السلسله)هل يكون العمل هنا على نفس السلسلة ام ننتقل لاخرى بمعنى ان يكون على كل سلسلة عمودين وهل يكون النزول بالمنزلقة بعد العمودين مباشرة على نفس السلسلة ؟
اما بالنسبة للسطر اللي بعد الفستون حاسة انه صعب لكني تقريبا فهمته سؤالي فقط هو اي وردة بالضبط اللي احددها كمنتصف انا عندي 12 وردة كمان مش عارفة ايه هو معنى الفستون
سلامي ليكي اصولة وربي يحفظك ويخليلك الولاد وابوهم يارب

قديم 10-15-2009, 07:38 AM   رقم المشاركة : 31
الأصيل

الصورة الرمزية الأصيل
الأصيل غير متواجد حالياً

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بيرون حيبتى ازيك ياقمر
معلش ما عرفتش ارد عليكى امبار اصلى دخلت سرع وخرجت
المهم حبيبتى بالنسبه لسطر اللى انا سميته الفستون انا سميته كده لانه فى الشكل زى الفستون
انا قلت اشتغلى 3سلاسل وبعدين تشتغلى عمودين على الغرزتين التاليتين يعنى اول 3سلاسل عملناهمها نعتبرهم اول عمود -وكمان العمودين اللى بعدهم يبقى المجموع 3اعمده كويس-ها تنزلى بمنزلقه على السلسله اللى بعدهم مش فى نفي السلسله
بعد ما ها تنزلى بمنزلقه ها ترلاقى الشكل اخد ششكل مائل يعنى الاعمده اخذت الشكل المائل مما اعطته شكل الفستون --كده واضح ولا ايه

بالنسبه للسطر اللى قنا عليه بعد الفستون سهل جدا بالعكس
اول ورده اللى هي رقم واحد -واخر ورده فى السطر اللى هي رقم 12
يعنى اول واحده واخر واحده همه دول طرفين الورده
بالنسبه للسطر اللى بتقولى عليه مش فاهمه يعنى ايه فستون
هوه نفسه السطر اللى عملناه سابقا وسميناه كده عشان الشكل طلع معانا كده نتيجه الاعمده المائله
شوفى كده وردى عليه حبيبتى

قديم 10-15-2009, 10:03 AM   رقم المشاركة : 32
بيرون
نورتنا جديد
بيرون غير متواجد حالياً

صباح الفل حبيبتي اصولة
شكرا على التوضيح يعني كدة انا احط دبوس في منتصف الوردة رقم واحد واخر في منتصف الوردة رقم 12

كمان انا هنا جبتلك معي هدية حتعجبك تفضلي شوفيها
http://www.crochetpatty.com/pattern_list.html

قديم 10-15-2009, 01:03 PM   رقم المشاركة : 33
الأصيل

الصورة الرمزية الأصيل
الأصيل غير متواجد حالياً

بيرون حبيبتى
شكرا على الهديه الروعه دى يارب ما يحرمنى منك يا جميل
ان شاء الله نختار منهم مفارش حلوه نعملها سوا

ويارب يبارك لك فى بنتك القمر يارب

ايوه حبيبتى احنا بنحدد المنتصف للورده رقم واحد وده كله من الجانب يعنى تحديد المنتصف ها
يكون للورده رقم 1 و12 لان دول همه جانب المفرش الايمن والايسر

ان شاء الله يطلع مظبوط معاكى
انا مستنيه يا جميل اشوف عملتى ايه

قديم 10-18-2009, 01:18 PM   رقم المشاركة : 34
بيرون
نورتنا جديد
بيرون غير متواجد حالياً

مساء الورد حبيبتي الاصيل
كيفك وشو احوالك انشاء الله تكوني بخير اسفة لاني اتأخرت في التطبيق كبسوا علينا عائلة من اصدقائنا جاؤوا من المانيا وبقوا عدنا 3 ايام وكنت مشغولة فيهم
انا طبقت الشرح حسب كلامك ياجميل والحمدلله طلع مضبوط وجميل زيك مستنين باقي شرحك الجميل وحسب اوقات الروقان بتاعتك
وشكرا لك يا احلى اصيل

قديم 10-19-2009, 05:37 AM   رقم المشاركة : 35
الأصيل

الصورة الرمزية الأصيل
الأصيل غير متواجد حالياً

حبيبتى بيرون
صباح الفل

اوك يا قمر راح اشرح لك الباقى
ممكن اليوم بس اكيد اكيد بكره االصبح فى الروقان
لانهم اليوم كسلو من المدرسه...... وانتى عارفه الباقى ................

قديم 10-19-2009, 11:56 AM   رقم المشاركة : 36
بيرون
نورتنا جديد
بيرون غير متواجد حالياً

هههههههههههههههههههه ربي يعينك وعلى اقل من مهلك

قديم 10-20-2009, 05:31 AM   رقم المشاركة : 37
الأصيل

الصورة الرمزية الأصيل
الأصيل غير متواجد حالياً

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

صباح الفل حبيبتى بيرون

يلا نبتدى الشرح ان شاء الله
بس كنت عاوزه نعمل حاجه عشان يكون الشغل احسن ومريح ويطلع مظبوط

مش احنا عملنا على جانبى المنتصف من الورده ((عمودين بينهم سلسلتين -عمود- عمودين بينهم سلسلتين- عمود )وبعدين يقابلنا المنتصف عملنا فيه عمودين بينهم سلسلتين ثم اكملنا (عمودين بينهم سلسلتين -عمود -عمودين بينهم سلسلتين )صح
احنا ها نخلى الشغل بتاعنا من العمودين اللى بالمنتصف اللى بينهم السلستين

اربطى الخيط فى السلسله الاللى بين العمودين --ارتفعى 5سلاسل -انزلى بمنزلقه على منتصف السلسله التاليه -ارتفعى مره ثانيه 5سلاسل -انزلى بمنزلقه على منتصف السلسله التاليه وهكذا لنهايه السطر واغلقى السطر ب5سلساانزلى بمنزلقه فى نفس المكان اللى بدأنا منه العمل

اشتغلى غرزه حشو على اول وتانى غرزه من السلسله التاليه (الخمس سلاسل اللى عملناهم اول ما ابتدينا بربط الخيط )--ارتفعى بعد غرزتين الحشو ب3سلاسل -عتبريهم اول عمود -عمود فى نفس المكان -3سلاسل-عمودين -5سلاسل-انزلى بمنزلقه على منتصف السلسله التاليه-(منتصف الخمس سلاسل من السطر الاسفل )-ارتفعى 5سلاسل -انزلى بمنزلقه على منتصف السلسله من السطر الاسفل -5سلاسل اخرى -انزلى بمنزلقه على منتصف الخمس سلاسل من السطر الاسفل --3سلاسل اشتغلى فى الفراغ من السلسله11عمود بلفتين -3سللاسل اخرى -انزلى بمنزلقه على منتصف الخمس سلاسل من السطر الاسفل --ارتفعى 5سلاسل اخرى -انزلى بمنزلقه على منتصف الخمس سلاسل التاليه من الاسفل -3سلاسل-اشتغلى عمودين بينهم 3سلاسل على منتصف الخمس سلاسل من السطر الاسفل -3سلاسل اخرى -انزلى بمنزلقه على منتصف السلسله التاليه من الاسفل -5سللاسل -انزلى بمنزلقه على منتصف السلسله التاليه من الاسفل -ارتفعى 5سلاسل اخرى انزلى بمنزلقه على منتصف السلسله من الاسفل -3سلاسل -اشتغلى فى الفراغ من الخمس سلاسل من السطر الاسفل -11عمود بلفتين -3سلاسل -انزلى بمنزلقه على منتصف السلسله التاليه من الاسفل (((لاحظى هنا ان بين ال11عمود اللى بلفتين وال11عمود الاخرى اللى بلفتين بينه فراغين من 5سلاسل -ثم عمودين بينهم 3سلاسل وفراغين 5سلاسل -وعلى جانبى ال11عمود اللى بلفتين سلاسل ))لو كده تمام يبقى الشغل مظبوط
استمرى بالعمل بنفس الطريقه ولاحظى عدد السلاسل اللى بين الل11عمود زى ما انا قلت لك(يعنى العمل لنهايه السطر مكرر--اغلقى بمنزلقه
انا ها اتوقف هنا حتى اشوف الشرح كده واضح ولا لاعشان السطر ده مهم يكون مظبوط لانه بايه الاناناسات اللى فى المفرش
واى سؤال حبيتى من عيونى
سلامى لبنوتك ربنا يبارك لكى فيها

قديم 10-20-2009, 09:34 AM   رقم المشاركة : 38
بيرون
نورتنا جديد
بيرون غير متواجد حالياً

ت:23-122:سلميلي يارب انا رايحة اشتغل السطر
سلامي وقبلاتي لاولادك وربي يحفظكم جميعا

قديم 10-20-2009, 11:31 PM   رقم المشاركة : 39
بيرون
نورتنا جديد
بيرون غير متواجد حالياً

مساء الورد ياقمر انا كملت السطر وكدة مضبوط والحمدلله ربي يحفظك ويبارك لكي باولادك امين

قديم 10-21-2009, 05:44 AM   رقم المشاركة : 40
الأصيل

الصورة الرمزية الأصيل
الأصيل غير متواجد حالياً

صباح الفل يا احلى بيرون

معلش يا قمر ها اقولك حاجه ومعلش ما اخدتش بالى الا دلوقتى

بعد ما خلصتى السطر الاول اللى شرحته اللى هوه ابتديناه بربط الخيط فى منتصف االمسافه بين زاويه الورده وانهيتى السطر بمنزلقه فى نفس مكان ربط الخيط -اشتغلتى على اول غرزتين حشو صح -ارتفعتى 3سلاسل واعتبرناهم عمود -عمود فى نفس المكان -3سلاسل عمودين فى نفس المكان صح كده كملنا الشرح عادى زى ما قلتلك

اللى عاوزه اقوله انك لما توصلى لزاويه الورده من الجانب على السلاسل الخمسه الاخيره اللى بالسطر الاسفل اللى قبل السلاسل اللى عملنا عليها العمودين -3سلاسل عمودين --اعملى على السلاسل الخمسه اللى قبلها عمودين -سلسلتين عمودين 5سلاسل وانهى السطر بمنزلقه عند الارتفاع الاول من العمود الاول اللى على السلاسل التاليه
(((يعنى انا الشرح كله عادى جدا الا فى منطقه الزاويتين للورده ها يكون عندك على فراغ الخمس سلاسل من الاسفل عمودين -3سلاسل -عمودين فى نفس المكان -5سلاسل مسافه -عمودين -3سلاسل عمودين ))))

معلش ها تحتاجى بس تفكى نصف السطر الاخير الى ان تصلى لزاويه الورده من الجه المقابله وتشتغلى على الزاويه (عمودين -3سلاسل -عمودين -على فراغ الخمس سلاسل من الاسفل ثم - 5 سلاسل- عمودين -3سلاسل -عمودين )

شوفى العمل ها تلاقى الشغل زى ما قلت لك قبل كده عدد ثابت بين ال11عمود وال11 التاليه
لكن فى الزاويه عمودين -3سلاسل -عمودين على فراغ الخمس سلاسل -5سلاسل ثم عمودين -3سلاسل -عمودين على الفراغ التالى من الخمس سلاسل

لو تمام كده يبقى تمام ان شاء الله

السطر اللى بعد كده

بعد ان اغلقتى السطر بمنزلقه عند اول عمود من الاعمده اللى بالسطر السابق --اشتغلى غرزه حشو على العمود التالى من السطر الاسفل -غرزه حشو فى فراغ السلسه اللى بين الاربعه اعمده -فى نفس الفراغ بعد غرزه الحشو مباشره ارتفعى-3سلاسل اعتبريهم اول عمود عندك -عمود فى نفس المكان -3سلاسل -عمودين فى نفس المكان ((ها اسمى الشكل ده مروحه )-5سلاسل/color] ((يعنى على ال11عمودبلفتين اللى بالسطر الاسفل -11عمود اخرىبلفه واحده بين كل عمود والاخر سلسله واحده )-3سلاسل -انزلى بمنزلقه على منتصف الخمس سلاسل من الاسفل -5سلاسل اخرى -انزلى بمنزلقه على منتصف الخمس سلاسل التاليه 5سلاسل -اشتغلى فى فراغ ال3سلاسل اللى بين االاعمده التاليه عمودين -3سلاسل عمودين((مروحه)) -ثم اشتغلى 5سلاسل اخرى -انزلى بمنزلقه على منتصف الخمس سلاسل من السطر الاسفل -3سلاسل -اشتغلى على كل عمود من الاعمده ال11-11عمود بين كل عمود والاخر سلسله واحده
ها تستمرى بنفس طريقه العمل كالاتى ((((على الفراغ اللى بين الاعمده ها تشتغلى عمودين -سلسلتين عمودين[color="darkred"]((مروحه ))
-تشتغلى 5سلاسل -كما سبق -وتنزلى بمنزلقه على منتصف الخمس سلاسل -ثم على جانبى الاعمده ال11- 3سلاسلمن كل جانب وتكملى بنفس الطريقه حتى تصلى لزاويه الورده اشتغلى على الفراغ الاول (فراغ ال3سلاسل اللى بين الاعمده مروحه كما سبق وشرحتها 3سلاسل -اشتغلى على فراغ الخمس سلاسل -5اللى تفصل بين المروحتين 5 اعمده بلف واحده -3سلاسل -اشتغلى مروحه فى الفراغ ال3سلاسل نت السطر السابق -5 سلاسل انزلى بمنزلقه على منتصف السلسله

استمرى بنفس الطريقه حتى تأتى لزاويه الورده وتشتغلى بنفس طريقه الزاويه اللى شرحناها (يعنى مروحه على الفراغ بتاع ال3سلاسل الالمروحه اللى بالاسفل -3سلاسل -5اعمده بلفه على الفراع ال5سلاسل من السطر الاسفل (الفراغ اللى بين المروحتين 5 اعمده بلفه -3سلاسل -اغلقلى السطر بمنزلقه عند الارتفاع الاول للعمود الاول من المروحه التاليه)

معلش حبيبتى ممكن تجربى كده وتقوللى
وعلى فكره السطر ده بس اللى صعب شويه لكن الباقلى بعد كده سهل جدا
سلامى لكى ولبنوتك االقمر